Technische Helpdesk!

Om jullie goed van dienst te zijn vind je op deze pagina allerlei (technische) helpdeskvragen over abonnementen, inloggen enz. 

 

Wil je een juridische (inhoudelijke) vraag stellen kijk dan op de juridische helpdesk

helpen!

Veelgestelde vragen

Wat kost het abonnement?

We hebben een basis abonnement en een plus abonnement. Zie bij het kopje hierboven: Wat zijn de kosten? En wat krijg je dan?

Algemeen

Gebruiksaanwijzing Handboek Bewind

Hoe werkt het Handboek Bewind. Je vind het in onze korte gebruiksaanwijzing. Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op via info@handboekbewind.nl

Ik kan bepaalde inhoud niet vinden! Wat nu?

Heb je al de zoekfunctie geprobeerd? Natuurlijk, anders vroeg je dit niet! Geen probleem. Rechts boven in het handboek vind je de knop voor de juridische helpdesk. Vul hier je gegevens en je vraag in en we nemen snel contact met je op. 

Inloggen

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

Je kan op de inlogpagina kiezen voor wachtwoord vergeten. Je krijgt dan een automatisch bericht via e-mail om een nieuw wachtwoord aan te maken. Binnen korte tijd surf je weer in het handboek!

Mijn inlog werkt niet meer, wat nu?

We gaan er uiteraard vanuit dat je de factuur hebt betaald ;-) Weet je zeker dat je de inlognaam en het wachtwoord correct hebt ingevuld? Als je alles al hebt gedaan kun je een bericht sturen via info@handboekbewind.nl Wij gaan dan direct voor je aan de slag!

inlog
Hoe werkt de eerste keer 2 factor authentificatie instellen?

Inloggen werkt met je e-mailadres en zelfgekozen wachtwoord. Zodra je dit hebt geregeld kan je gebruik maken van het Handboek Bewind. Als je uitlogt of het Handboek op een andere pc wil gebruiken (bijvoorbeeld privé) dan werken we naast je naam en wachtwoord met een extra beveiliging. Dat noemen ze 2 traps authentificatie of verificatie. Je ziet dit steeds meer. 

 

In het Handboek Bewind werkt dat via de apps van Google authenticator of Microsoft authenticator. Hieronder staan de stappen die je eenmalig gaat doorlopen om dit goed in te stellen. Nadat je dit eenmalig hebt ingesteld kan je voortaan inloggen via 2 traps authentificatie via de app op je mobiele telefoon. Best handig en zeker zo veilig!

Stap 1

Stap 1. Je e-mailadres waarmee je inlogt staat al automatisch ingevuld.

Stap 2

Stap 2. Je ontvangt een e-mail en je vult de code in. De e-mail kan in de spamm komen.

Stap 3A

Stap 3 A. Maak hier de keuze tussen inloggen via Google authenticatie met een app. Of ga verder naar stap 3B voor de Microsoft app.

Stap 4A

Stap 4A . Download de app via de app store of Google Play. Als je de app al hebt dan kan je meteen scannen. Na scan voer je de code in en je bent klaar. 

Stap 3B

Stap 3B. Maak hier de keuze tussen inloggen via Microsoft authenticatie via de app.

Stap 4B

Stap 4B. Download de app via de app store of Google Play. Als je de app al hebt dan kan je meteen scannen. Na scan voer je de code in en je bent klaar. 

Hoe werkt 2 factor authentificatie na de eerste keer instellen?

Nadat je 2 factor authentificatie de eerste keer hebt ingesteld werkt erg makkelijk. Als je inlogt met je e-mail an wachtwoord vraagt het systeem daarna om de code in te voeren. Je opent je app op je mobiele telefoon en er verschijnt een code. Deze voer je in. Klaar is kees!

Ik heb een nieuwe telefoon en nu werkt 2 factor verificatie niet meer. En nu?

Als je een nieuwe telefoon hebt, werkt de 2 factor verificatie niet meer want deze is gekoppeld aan je telefoon. Je kunt dan een mail sturen naar info@handboekbewind.nl en aangeven dat je een nieuwe telefoon hebt. Wij resetten dan je account zodat je de verificatie weer opnieuw kan instellen voor je nieuwe telefoon. Zo kun je snel weer gebruik maken van het Handboek Bewind.

Abonnement

Hoe zit het met de 10% korting op trainingen en opleidingen?

Iedere abonnee krijgt gedurende het lidmaatschap altijd 10% korting op alle open inschrijving trainingen en opleidingen. De korting geldt zolang je lid bent. Dus je kunt de opleiding bestellen met korting, als je lid bent en je moet ook lid zijn als je de opleiding volgt. Altijd korting, wie wil dat nu niet?

Is het handboek alleen voor bewindvoerders?

Nee, het handboek is er zeker ook voor curatoren, mentoren, inkomensbeheerders en budgetbeheerders. Andere professionals in de sociaal domein kunnen ook aansluiten zoals werkleerbedrijven, zorginstellingen of gemeenten. 

Hoe lang duurt het abonnement? En hoe kom ik er vanaf? ;-)

Het abonnement neem je af voor 12 maanden en hierna stopt het abonnement automatisch. Als je kiest om te verlengen duurt het nieuwe abonnement weer 12 maanden.  

Het abonnement wordt altijd automatisch wordt beëindigd na de eerste 12 maanden. Je zit dus nergens aan vast. De beheerder ontvangt vooraf een reminder dat het abonnement gaat aflopen. Doe je niets dan wordt het abonnement dus beëindigd. Via het account kan de beheerder natuurlijk zelf kiezen voor verlengen. Hierna wordt het abonnement verlengd met 12 maanden. Wij gaan er natuurlijk vanuit dat iedereen wil blijven ;-)

Ik hoorde iets over gratis webinars/ online sessies. Hoe zit dat?

Voor plus abonnees organiseren wij 2x per jaar een uur een online-sessie over de actualiteiten in ons vak. Zo blijf je nog beter op de hoogte van alle ontwikkelingen. Zo voldoe je alweer een heel eind aan de bijscholingseisen.

De webinars zijn gratis als je de plus versie hebt van ons abonnement. 

Hoe kan ik het abonnement verlengen?

De beheerder kan het abonnement verlengen door op zijn accountpagina te kiezen voor verlengen van het abonnement. Zie hieronder voor meer uitleg. 

verlengen

Op de accountpagina van de beheerder kan je verlengen aanvinken en dan onderaan de pagina op opslaan drukken. Het abonnement wordt dan automatisch met 1 jaar verlengd. 

Gebruikersbeheer

Hoe voeg je gebruikers toe aan je abonnement?

In iedere organisatie wordt een beheerder aangewezen. Deze beheerder ontvangt speciale rechten waarmee hij of zij gebruikers binnen de eigen organisatie kan aanmelden. De beheerder voegt de namen en zakelijke e-mail adressen toe aan het account en de gebruikers kunnen aan de gang! Gaat er iemand weg dan kan de beheerder dit account blokkeren. Komt er iemand bij dan voegt hij deze toe. Wel zo makkelijk!

Gebruiker

Op je accountpagina als beheerder vind je onder je eigen gegevens het veld gebruikersbeheer. Als je op de knop gebruiker toevoegen klikt kan je een gebruiker toevoegen aan het abonnement. 

gebruiker toevoegen

Als je de knop gebruiker toevoegen hebt ingedrukt krijg je dit veld waar je de gegevens van de gebruiker(s) kan toevoegen. De nieuwe gebruiker ontvangt automatisch een mail zodat hij of zij kan inloggen en gebruik kan maken van het handboek. 

na toevoegen

Na toevoeging van de gebruiker zie je dit direct terug in je overzicht als beheerder. 

E-mails en nieuws ontvangen vanuit het Handboek.

Alle abonnees van het Handboek Bewind ontvangen iedere week een nieuwsalert met de laatste nieuwtjes en toevoegingen aan het Handboek. Want we snappen dat je ook wel eens vergeet dat het Handboek er is met alle drukte in je werk.  

Als abonnee van het Handboek Bewind ontvang je als plus abonnee notificaties als je de PE punten die maand nog niet helemaal hebt gehaald. Het herinnert je even op nog een paar minuten te lezen. 

Ook ontvang je een mail als je meer dan een maand niet hebt ingelogd op het Handboek Bewind. 

Alle notificaties kan je aan en uitzetten op je eigen accountpagina. 

notificaties
Kan ik eigen bestanden van mijn organisatie toevoegen aan het Handboek?

Dat kan. Dat betekent dat 1 of meerdere personen binnen je organisatie redacteur worden. Zij kunnen dan nieuwsberichten plaatsen en ook eigen beleid en werkinstructies. Neem contact op met ons dan vertellen we je hoe het werkt. 

Hoe word je redacteur? En wat doet een redacteur?

De beheerder kan in zijn account zichzelf als redacteur aanmerken of 1 of meerdere van andere gebruikers aanmerken als redacteur via de accountpagina. 

Een redacteur kan eigen bestanden en nieuwsberichten plaatsen in het Handboek als hij de beheerder is of als de beheerder hem deze rechten heeft toegekend. 

Zo kan de redacteur dus namens de organisatie beleid/ werkinstructies plaatsen op een aparte pagina die alleen zichtbaar is voor jullie organisatie. Zo heb je alles op 1 plek! 

Ook kan de redacteur nieuwsberichten plaatsen die alleen zichtbaar zijn voor jullie organisatie. Is er een belangrijke mededeling dan plaatst de redacteur deze gewoon in het Handboek en is iedereen op de hoogte. 

De bestanden kunnen zelfs gekoppeld worden aan artikelen in het Handboek zodat ze op de goede plek staan!

Wie is beheerder en wat kan hij doen?

Een beheerder zorgt voor het account van de organisatie. Als beheerder kan je vanuit je accountpagina:

  • Gebruikers toevoegen aan het abonnement. Bijvoorbeeld omdat er een nieuwe medewerker is. 
  • Gebruikers verwijderen uit het account/ abonnement. Bijvoorbeeld omdat iemand ergens anders is gaan werken. 
  • De certificaten van de gebruikers inzien en downloaden. Bijvoorbeeld voordat je iemand verwijdert uit het account sla je het certificaat van die persoon op.
  • Van iedere deelnemer zien of ze actief gebruik maken van het Handboek Bewind. 
  • Het abonnement op het Handboek Bewind verlengen voor je organisatie. 
  • Gebruikers aanmelden als redacteur zodat zij nieuwsberichten en beleid kunnen plaatsen in het Handboek. 
beheerder

PE punten

Hoe werken de PE punten bij Horus?
Hoe werken de PE punten bij Horus?

Het Handboek Bewind maakt gebruik van een intelligente tijdsregistratie om te bepalen op hoeveel PE punten je recht hebt. Dit wordt onder andere berekend aan de hand van de artikelen en berichten die je leest en hoe lang je gebruik maakt van het handboek.

Als je 30 minuten per maand actief gebruik maakt van het Handboek Bewind wordt dit geregistreerd als die maand voldaan aan 'actief gebruik'. Je ontvangt dan die maand 0,5 PE. 

Je kunt maximaal 0,5 PE punt per maand verdienen, maximaal 6 PE punten per jaar. Op dit moment is dit voor leden van Horus geregeld. Daarnaast kun je nog 2 PE behalen door het volgen van de 2 gratis webinars. Totaal kun je dan per jaar 8 PE voor Horus behalen. 

PE punten sparen vereist een plus abonnement. 

Het Landelijk kwaliteitsbureau CBM heeft andere voorwaarden, zie de andere vraag hierover. 

Hoe werkt het certificaat van deelname bij het Handboek?

Alle gebruikers met een plus abonnement kunnen op ieder moment van het jaar op de eigen accountpagina van het Handboek het certificaat van deelname downloaden. Ook de beheerder van jullie organisatie kan dit downloaden. Na einde dienstverband of einde abonnement moet je vooraf zelf het certificaat downloaden.

Op het certificaat plaatsen we ook automatisch de webinars die je hebt gevolgd via het Handboek. Zo heb je alles op 1 plek! Het certificaat kun je vervolgens gebruiken voor de audit. 

Hoe werken de eisen van het Landelijk kwaliteitsbureau CBM voor het Handboek?

Het Landelijk kwaliteitsbureau CBM heeft afgelopen week (september 2023) aan het Handboek Bewind laten weten dat na overleg met de kantonrechters het volgende is besloten:

Alle wettelijk vertegenwoordigers mogen het Handboek Bewind vanaf nu ieder jaar opgeven als 'voldaan aan de bijscholingseisen'. 

Voorwaarden LKB CBM

Een bewindvoerder of curator mag het Handboek Bewind ieder jaar opgeven als 'voldaan aan de bijscholingseisen' als hij actief* gebruik maakt van het Handboek. Hiermee is voor het LKB CBM voldaan aan de bijscholing voor het vermogensrechtelijke deel. 

De curator kan er ook voor kiezen om het niet-vermogensrechtelijke deel op te geven in een jaar. Hiermee is voor het LKB CBM voldaan aan de bijscholing voor het niet-vermogensrechtelijke deel. Dat jaar mag hij dan niet het vermogensrechtelijke deel opgeven. 

Een mentor mag het Handboek Bewind ieder jaar opgeven als 'voldaan aan de bijscholingseisen' voor het niet-vermogensrechtelijke deel als hij actief* gebruik maakt van het Handboek. 

Het maakt dus niet uit of je wel of geen lid bent van een branchevereniging, want deze voorwaarden komen van het kwaliteitsbureau en gelden voor iedereen. Bij Horus kun je het Handboek Bewind overigens ook ieder jaar opgeven en kun je maximaal 6 PE punten behalen met het Handboek.

* Actief gebruik kan worden aangetoond door het tonen van het certificaat en vereist een plus abonnement. Op het certificaat staat of je in een maand minimaal 30 minuten gebruik hebt gemaakt van het Handboek Bewind. Een tijdregistratiesysteem houdt deze leestijd bij. Dat certificaat kun je wanneer je wilt zelf downloaden van je accountpagina en gebruiken voor de audit. Uiteraard hopen we dat jullie vaker inloggen in het handboek! Ook kan iedereen met een plus abonnement 2 gratis webinars volgen, ook met PE punten/ scholingseis. Deze worden bijgeboekt op je certificaat.